06 April 2009


05April2009: malam anugerah HEP telah di adakan bertempat di Hotel Pasifik Sutera Habour Tanjung Aru. malam anugerah ini telah dirasmikan oleh dato Vc sendiri.
Apa yang ingin saya perkatakan adalah tentang persembahan pada malam itu. Pada malam anugerah tersebut telah diserikan oleh persembahan dua kumpulan tari yang begitu populer di UMS, iaitu kumpulan ARTUMS (under SPS) dan SUTERA SARI (under KOKUM).
antara tarian yang dipersembahkan pada malam itu adalah;
i) Sambut Tamu; yang merupakan tarian menyambut tetamu dan mengandungi elemen pelbagai budaya setiap suku etnik di Malaysia. tarian ini telah di koreografer oleh pelajar2 tahun dua seni kreatif major tari yang merupakan AJK tertinggi Artums.
ii) Tarian Dansa; tarian yang populer dalam kalangan masyarakat kokos yang merupakan salah satu etnik yang terdapat di Sabah. tarisn ini juga dikenali dengan nama lain iaitu, Nona Madsaya. penari tarian ini terdiri daripada pelajar2 tahun satu SPS. koreografer tarian ini adalah En. Latif sendiri yang merupakan penasihat kelab ARTUMS.
iii) Tarian Asyik: merupakan tarian istana atau tarian klasik masyarakat melayu yang telah diasaskan oleh permaisuri Kelantan. tarian ini adalah bagi menghiburkan hati yang duka dan sebenarnya tarian ini adalah diasaskan khas buat permaisuri yang merindukan burung kesayangannya yang terlepas. tarian ini juga hanya ditarikan oleh penari wanita sahaja dan penari2 tarian ini terdiri daripada pelajar tahun satu dan dua program seni keratif SPS. tarian ini telah di koreograf oleh sdri. Resty pelajar thn dua jurusan tari SPS.
iv) Tarian Sumazau; tarian ini begitu populer dalam kalangan masyarakat kadazan dusun di Sabah. Tarian ini sering dipersembahkan semasa pesta keramaian masyarakat kadazan dusun seperti pesta kaamatan am nya. tarian ini telah ditarikan oleh pelajar tahun satu seni keratif SPS. dan tarian ini dikoreograf oleh Sdra. Victor pelajar thn 2 jurusan tari SPS.
v) Tarian Daling2; tarian tradisi masyarakat suluk semporna. tarian ini begitu populer di negeri sabah kerana sering ditarikan di pesta2 keramaian dan pesta2 perkahwinan suku etnik suluk. para penari tarian ini terdiri daripada pelajar tahun satu dan tahun dua seni kreatif SPS. tarian Daling2 ini telah dikoreograf oleh Sdra. Victor pelajar thn 2 jurusan tari SPS.
vi) Tarian kipas; merupakan tarian cina yang begitu populer dalam kalangan masyarakat cina di malaysia. tarian ini sering ditarikan pada hari perayaan cina seperti thun baru cina, pesta ang-pau, pesta tang long, pesta kuih bulan dan pesta2 lain masyarakat cina. tarian ini telah ditarikan oleh pelajar tahun dua jurusan tari, dan tarian ini telah dikoreograf oleh Puan Saadiah Tang.
vii) Tarian AKIN; merupakan tarian kontemporari yang mengambarkan kehidupan semangat-semangat orang mati di puncak Gunung Kinabalu khususnya etnik dusun Lotud. tarian ini telah ditarikan secara duet pada malam tersebut oleh seorang pelajar tahun dua jurusan tari dan dan koreografer tarian itu sendiri Puan Saadiah Tang.
Apa yang ingin saya ketengahkan di sini adalah, kejayaan kelab Artis Tari UMS (ARTUMS) SPS bagi membantu menjayakan malam anugerah tersebut. kepada semua penari kelab ARTUMS, tahniah saya ucapkan, kerana tanpa sokonghan anda mungkin persembahan pada malam itu mungkin tidak akan berjaya. TAHNIAH...................

No comments:

Post a Comment